מדינת ישראל פועלת על פי דרישות התקנים הבין-לאומיים של ה – Global Forum.
ה Global Forum – הינו גוף בארגון ה– OECD הפועל כמבקר של הפורום העולמי לשקיפות וחילופי מידע למטרות מס. כחלק מקידום השקיפות אומצו המלצות של ארגון ה-FATF Financial Action Task Force)) שהינו כוח משימה בין-לאומי האמון על פיתוח וקידום מדיניות עולמית ושיתופי פעולה בין-לאומיים במאבק בהלבנת הון, מימון טרור ובמימון נשק להשמדה המונית.
הארגון עוסק ביישום תקנים בין-לאומיים בנושא שקיפות מס – תקן של חילופי מידע לפי בקשה (EOIR)וכן תקן של חילופי מידע אוטומטיים (AEOI) והוא מבטיח את יישומם באמצעות מעקבים וביקורת עמיתים שהוא עורך באופן תדיר.
ה-Global Forum עורך ביקורת על מצב שקיפות המידע בישראל מאז שנת 2019 ובחודש מרץ 2023 הגיעה לישראל נציגות הארגון לביקורת פיזית. כחלק מהליך הביקורת נמצאו בחקיקת המס הישראלית מספר ליקויים שבשלהם החקיקה בישראל אינה עומדת בדרישות התקנים הבין-לאומיים של הארגון.
הליקויים של רשויות המדינה הן בעיקרן:
הקושי להגיע ל"בעל השליטה הסופי" (Ultimate Beneficial Owner) או "בעל הזכויות שביושר" בתאגידים ובנאמנויות.
הקושי להגיע למהות ההסכמים המשפטיים הנמצאים במדינה.
היעדר מידע בקשר לנאמנויות שונות הפועלות בישראל והקשורות לישראל.
היעדר מידע בדבר עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים וסיכון ל"נפילת" הכנסות/נכסים בין המדינות השונות.
הישארות מדינת ישראל במצב הקיים וללא תיקון הליקויים, עלולה היתה לגרום להגדרת המדינה כמדינה שאינה מיישמת את המלצות הארגון באופן מלא, מה שיכול היה להוביל להערכה שלילית של ישראל על ידי הארגון וכניסה לרשימה השחורה של האיחוד האירופי. נכון להיום מופיעות ברשימה השחורה מספר מדינות מצומצם המהוות "מקלטי מס". על מדינות אלה מטיל האיחוד האירופי סנקציות כלכליות רבות כדוגמת דרישת ניכוי מס בשיעור גבוה על העברות כספים והערמת קשיים בהשקעות ומשיכות כספים. אי לכך, כחלק מתיקון וצמצום הליקויים בחקיקה הישראלית ועל מנת לעמוד בדרישות הבין- לאומיים של הארגון, ביום 7.4.24 פורסם ברשומות תיקון 272 לפקודת מס הכנסה ותיקון עקיף לחוק איסור הלבנת הון.
מטרת התיקון היא הגברת השקיפות המיסויית בישראל לשם המלחמה בהון השחור ועמידה בתקנים הבינלאומיים והוא כולל:
מתן סמכות לרשות המיסים לקבל מידע ממוסדות פיננסים החל מאוקטובר 2024 – במסגרת התיקון לחוק ניתנת סמכות לרשות המיסים לקבל מידע ממוסדות פיננסים הכולל את פרטי הלקוח ובעל השליטה כדי שרשות מיסים זרה תוכל לברר, במסגרת בקשות לחילופי מידע בינלאומיים, את הנהנה בחשבונות ואת חבות המס שלו.
ביטול הפטור מדיווח הניתן לעולה חדש ותושב חוזר ותיק החל מינואר 2026 – כיום, עולה חדש ותושב חוזר ותיק פטורים מדיווח על הכנסות שהופקו מחוץ לישראל במשך 10 שנים מהמועד שבו היו לתושבי ישראל (פטור מדיווח זה היה קרוי גם "חוק מילצ'ן"). כעת, במסגרת התיקון לחוק, הפטור מדיווח הוסר. יובהר כי אין בתיקון לחוק כדי לבטל או לצמצם את הפטור ממס אשר יינתנו על פי הוראות פקודת מס הכנסה כפי שהיו עד כה.
קביעת חבות לכל נאמן ישראלי לדווח על הקמת נאמנות החל מדוחות לשנת 2025 או בתוך 120 יום מינואר 2026 – נאמנויות שלא היו חייבות בדיווח עד כה כללו נאמן בנאמנויות תושבי חוץ, נאמן בנאמנות נהנה תושב חוץ ונאמן בנאמנות על פי צוואה שלא היה בה נהנה תושב ישראל ושאין להם נכס/הכנסה בישראל. כעת במסגרת התיקון לחוק על הנאמן בנאמנויות אלה תחול חובת דיווח לגבי היחידים שהם בעלי השליטה הסופיים בנכסי הנאמנות. יובהר כי אין בתיקון לחוק דרישה לדוחות מס מלאים אלא רק דיווח בסיסי.
לסיכום, מטרת התיקונים בחקיקה הישראלית היא למנוע שימוש לרעה בישויות משפטיות תוך טשטוש זהותו של הבעלים האמיתי החייב במס והסטת רווחים או יצירת התאגדויות במדינות שונות שבהן שיעור המס נמוך באופן יחסי. המונח "בעל השליטה הסופי" או "בעל הזכות שביושר" משמעו האדם הטבעי (בשר ודם) המחזיק בבעלות או בשליטה המהותית בישות או הסדר משפטי, כולל מי שיש לו שליטה אפקטיבית על אדם, ישות או הסדר משפטי כמו לדוגמא במסגרת שרשרת אחזקות.
למשרדנו מומחיות ברישום נאמנויות, בהליכי גילוי מרצון ובמיסוי בינלאומי ואנו ממליצים להירשם ולדווח כנדרש ללא שיהוי.
מטרת חוזר זה הינה להביא לידיעתכם מידע מעודכן בנושא האמור מעלה ונכון למועד פרסומו. בהתאם, יש ליישם את האמור בחוזר לאחר היוועצות בגורם המקצועי המתאים במשרדנו.